Trifolium, komponerad 1947 för att spela med sin nya vän, flöjtisten Geneviève Noufflard, står för Betsy Jolas, över 70 år senare, som ett av de mycket få verk från detta avlägsna förflutna, som hon fortfarande känner igen trots sin framtida utveckling. När Betsy Jolas träffade Geneviève Noufflard i New York var hon på turné och föreläste om den franska motståndsrörelsen som hon hade anslutit sig till under kriget. Men Betsy Jolas fick snart reda på hennes musikaliska aktivitet och när båda återvände till Paris kort efter arrangerades omgående möten för att spela tillsammans. Efter mycket arbete « à deux » med Bach, Haydn och många andra, bestämde sig Betsy Jolas för att skriva ett speciellt stycke för dem två. Geneviève Noufflard såg verket växa och föreslog sedan titeln Trifolium för att beteckna dess kvasiklassiska struktur i tre mycket kontrasterande satser. Två år senare, 1949, gavs en konsertpremiär av Trifolium i New York av Samuel Baron, flöjt, och Robert Cornman, piano.
| Instrument | Flöjt, Pianoackompanjemang |
| Genre (Fx Pop, Rock, Barn m.m.) | Post-1900 |
| Sidor | 36 |
| Publisher/Producent | Alphonse Leduc |
| Bidragsgivare | Jolas, Betsy(Composer) 0(Composer) 0(Arranger) 0(Artist) |
| Språk | French |
| ISMN | 9790046309984 |