Vad har Bachs Juloratorium med Hercules att göra? Mer än man kanske tror vid första anblicken. Hösten 1733, när den sachsiske kronprinsen Friedrich Christians 11-årsdag närmade sig, komponerade Johann Sebastian Bach den världsliga kantaten “Lasst uns sorgen, lasst uns wachen” (Låt oss vaka över honom, låt oss skydda honom). Denna kantat framfördes på prinsens födelsedag den 5 september tillsammans med Collegium Musicum i trädgården vid Zimmermanns kaffehus i Leipzig.
Librettot, skrivet av Picander, berättar den mytologiska historien om den unge Hercules, som står inför valet mellan lust och dygd och – förstås – väljer den “rätta” vägen. Det antyds redan i öppningskören att Hercules representerar den unge kronprinsen, och detta blir helt tydligt i slutkören.
De flesta av körerna och ariorna från denna kantat är idag kända genom Bachs senare användning av dem i hans Juloratorium, BWV 248. Till exempel omvandlades den festliga öppningskören “Lasst uns sorgen, lasst uns wachen” till öppningskören “Fallt mit Danken, fallt mit Loben” (Fall med tacksamhet, fall med lovsång) i nyårskantaten. Även om den musikaliska effekten förändras av det nya tematiska sammanhanget, kommer publiken utan tvekan att göra många glädjande återupptäckter!
| Typ (fx Lärobok, samling m.m.) | Stämmor |
| Niveau | Låg Intermediär |
| Media | Noter |
| Bidragsgivare | Sebastian Bach, Johann(Composer) Wolf, Uwe(Artist) |
| Språk | Engelska, Tysk |
| ISMN | 9790007330088 |